Koirien tunnistusmerkintä ja rekisteröinti ovat tulossa lakisääteisiksi ja virallinen koirarekisteri otetaan käyttöön aikaisintaan vuonna 2022, maa- ja metsätalousministeriö tiedotti perjantaina.

Vielä eduskunnan käsittelyssä olevaan hallituksen esitykseen eläinten hyvinvointilaista on kirjattu, että koirien tunnistusmerkintä ja rekisteröinti on tarkoitus säätää pakolliseksi eläinten tunnistamislainsäädännössä. Maa- ja metsätalousministeriö käynnisti viime syksynä selvityksen virallisen koira- ja kissarekisterin perustamiseksi Suomeen. Ministeriön mukaan virallinen rekisteröinti koskisi alkuun vain koiria.

– Suomen Kennelliitto on erittäin tyytyväinen selvityksen valmistumisesta ja siitä, että virallisen rekisterin perustamista koskeva lainsäädäntötyö aloitetaan jo tänä vuonna, kommentoi Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Selvityksessä tarkasteltiin kolmea vaihtoehtoista tapaa virallisen koirarekisterin perustamiseksi. Yhdessä vaihtoehdossa Ruokavirasto (entinen Elintarviketurvallisuusvirasto) vastaisi rekisteristä, mutta tietoja päivitettäisiin yksityisen toimijan järjestelmän kautta. Toisena vaihtoehtona olisi Ruokavirastoon perustettava uusi rekisteri, johon koiran tiedot päivitettäisiin suoraan. Ministeriö on tiedotteen mukaan linjannut, että rekisterin perustamisessa tultaisiin ensisijaisesti selvittämään vaihtoehtoa, jossa yksityinen toimija huolehtisi viranomaisen apuna sekä rekisterin tietojärjestelmästä että sen vaatimasta tietokannasta.

– Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että eläimen omistaja tekisi rekisteröinnin yksityisen toimijan järjestelmään, jossa rekisterin pakolliset viranomaistiedot ja yksityisen toimijan tiedot pidettäisiin luotettavasti erillään tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla. Lainsäädännön mukainen virallinen rekisterinpitäjä olisi kuitenkin Ruokavirasto, ministeriön tiedotteessa avataan.

Virallinen rekisteri otettaisiin näillä näkymin käyttöön aikaisintaan vuonna 2022, sillä rekisterin kilpailutus, kehittäminen ja käyttöönotto vievät aikaa.

– Kansainvälisesti verrattuna rekisteröityjen koirien osuus on Suomessa korkea ja Kennelliitto haluaa omalta osaltaan edistää sitä, että osuus kasvaa edelleen. Kennelliiton edustajia haastateltiin selvitystä varten ja tuemme virallisen rekisterin perustamisen valmistelua mielellämme jatkossakin, sanoo Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

Ministeriön tiedotteen selvityksen valmistumisesta voit lukea täältä ja itse selvityksen täältä.

Lisätietoja:

Harri Lehkonen
hallituksen puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry

harri.lehkonen@kennelliitto.fi

Markku Mähönen
toiminnanjohtaja, Suomen Kennelliitto ry
050 511 1998
markku.mahonen@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Labradorinnoutajanpentu omistajan kanssa
Eläinten hyvinvointilaki siirtyi eduskunnan käsittelyyn Lue lisää
suomenpystykorvanpentu