Kennelliiton KoiraNet-tietojärjestelmästä ja sen käytöstä tutkimustarkoituksiin on noussut esille paljon kysymyksiä Helsingin yliopiston koirien geenitutkimusryhmän sopimuksesta käytävässä keskustelussa. Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia keskustelussa esittelyihin kysymyksiin. Kaikkiin keskustelussa esitettyihin kysymyksiin ei ole vielä vastauksia, sillä sopimusneuvottelut ovat kesken.

KoiraNet on Kennelliiton vuonna 2005 käyttöön ottama tietojärjestelmä. Se sisältää koirien tunnistusmerkintä- ja rekisteröinti- ja sukutaulutietoja, koirien omistaja- ja kasvattajatietoja sekä koirien terveystutkimus-, näyttely-, koe- ja kilpailutietoja ja tietoja koirien kuolinsyistä. Tietojärjestelmässä on tietoa yli kahdesta miljoonasta koirasta. Täsmällistä terveystutkimustietoa on tallennettu KoiraNetiin aina vuodesta 1988 alkaen, ja sinne on kertynyt yli 1,14 miljoonaa yksittäistä tutkimustulosta.

Kennelliton jalostustietojärjestelmä on kaikille avoimesti selattava verkkopalvelu.

Kuka saa käyttää KoiraNetin tietoja ja minne kaikkialle tietoa annetaan?

Kennelliitto luovuttaa KoiraNetistä koirien tietoja jäsenyhdistystensä, jäsentensä sekä erillisin sopimuksin kolmansien tahojen käyttöön.

Tietoja KoiraNetiin luovuttaneet koiranomistajat, koirankasvajat sekä rotujärjestöt ja -yhdistykset voivat hyödyntää julkisia tietoja omaan käyttöönsä.

Tavoitteena on, että KoiraNetin tiedot ovat jatkossa entistä laajemmin tutkijoiden käytössä.

Miten Kennelliitto tukee koirien geenisairausten tutkimista?

Kennelliitto tukee koirien terveyteen liittyvää tutkimusta sekä yhteistyötä tutkijoiden kanssa koirien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Toiminta on pitkäjänteistä ja tavoitteellista. Kennelliiton tavoitteena on laajentaa ja kehittää tätä yhteistyötä.

Kennelliitto on edistänyt omilla toimillaan monin eri tavoin koirien geenitutkimusta. KoiraNetin suorakäytöstä Helsingin yliopiston koirien geenitutkimusryhmälle on sovittu vuonna 2011, ja Kennelliitto on tukenut koirien geenitutkimusta myös hyvin monin muin eri tavoin.

Milloin koirien geenitutkimusryhmän automaattinen tietojenkäyttö KoiraNet-tietokantaan päättyi?

Kennelliiton ja Helsingin yliopiston koirien geenitutkimusryhmän välinen sopimus päätettiin yhteisymmärryksessä yksimielisessä neuvottelussa helmikuussa 2020, ja tietokannan suorakäyttö loppui kesäkuussa 2020. Neuvottelut sopimuksen uudistamisesksi aloitettiin jo keväällä.

Milloin sopimus koirien geenitutkimusryhmän kanssa saadaan syntymään?

Tavoitteena on saada mahdollisimman pian aikaiseksi laajempi sopimus, jolloin useammat tutkimusryhmät voisivat toimia tämän sopimuksen alla. Jotta sopimuksen valmistelutyö etenee ripeästi, otamme siihen mukaan ulkopuolisen asiantuntijan, ja tästä on oltu yhteydessä professori Hannes Loheen. Muun muassa sopimuksen tietosuojakysymyksiä selvitetään parhaillaan asiantuntijoiden kanssa.

Miten koirien terveystietoja voidaan käyttää mahdollisimman laajasti tutkimustarkoituksiin?

Kennelliiton tavoitteena on saada tietojärjestelmän tiedot entistä laajempaan tutkimuskäyttöön. Jalostustietojärjestelmä on avoimuutensa ja laajuutensa vuoksi ainutlaatuinen myös kansainvälisesti. Nyt neuvoteltavassa sopimuksessa on otettava huomioon uusiutuneet tietosuojasäännökset ja  tarkennettava sitä, miten tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille.