TEHUn eli koirien terveydenhuollon koulutusohjelman toteutus jatkuu Kennelliiton kasvattajatoimikunnan alaisuudessa. Tarkoitus on valmistella kasvattajien jatkokoulutusohjelma, joka voidaan toteuttaa osin verkko-oppimisena.

Kokeilussa ollut ohjelma otettiin uuteen pohdintaan Kennelliiton hallituksessa, sillä se olisi ollut käytännössä liian raskas toteutettavaksi. Ohjelman toteuttaminen olisi vaatinut lisäresursseja erityisesti kennelneuvojilta. Ohjelmaan olisi tarvittu mukaan myös huomattava määrä eläinlääkäreitä, ja oli epäselvää, olisiko tämä onnistunut.

- Aktiiviseksi luettavista suomalaisista kasvattajista noin 3000-4000 tuottaa pentuja lähes joka vuosi. Kaikki nämä kasvattajat olisi pitänyt saada mukaan ohjelmaan. Käytännössä tämä olisi ollut valtava haaste toteutettavaksi, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Jo tehtyä työtä hyödynnetään jatkossa

Kennelliiton hallitus nimesi kokouksessaan 4.4.2019 työryhmän valmistelemaan koirien terveydenhuollon koulutusohjelmaa. Työryhmää vetää kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja Tuula Laitinen. Työryhmässä ovat jäseninä Sanna Koponen, Vesa Lehtonen, Maija Päivärinta, Kirsi Sainio ja Theresia Vikström. Työryhmän sihteerinä toimii Hannele Laurén Kennelliiton toimistosta.

- Terveydenhuollon koulutusohjelmaa valmistellut työryhmä on tehnyt mittavan ja arvokkaan työn tiedon kokoamisessa. Terveydenhoito profiloituu enemmän kasvattajatoimikunnan alueelle, joten on järkevää antaa sen hoitaa ohjelman toteutusvaihe, toteaa Lehkonen.

Uudistusta valmistelleen työryhmän työtä hyödynnetään koulutusohjelman jatkovalmistelussa.

- Rakennamme kasvattajille jatkokoulutusohjelmaa, jossa on kymmenen verkko-oppimismoduulia. Koulutusohjelman käynyt kasvattaja saa Kennelliitolta suoritusmerkinnän. Koulutus on rajattu vain Kennelliiton jäsenille, ja osaan koulutuksista pääsevät vain sellaiset, joilla on kennelnimi, kertoo työryhmän puheenjohtaja Tuula Laitinen.

TEHU-ohjelmassa mukana olleet pilottikennelit on kutsuttu mukaan rakentamaan koulutusohjelmaa muun muassa moduulien testaajina.

Kennelliiton kasvattajatoimikunnan ja TEHU-työryhmän puheenjohtaja
Tuula Laitinen