Uusivuosi välkkyvine valoineen ja räiskeineen saattaa kauhistuttaa monia koiria. Ulkoillessa koiran kanssa on syytä unohtaa kaikki muu ja keskittyä koiraan. Kotona ollessa on hyvä elää mahdollisimman normaalisti ja tarjota koiralle turvallinen tila oleskeluun.

Vuodenvaihteen rakettien kovat äänet ja värikkäät valot voivat aiheuttaa monelle koiralle pelkoa. Räiskeen yhteydessä on suuri riski, että pelästynyt koira pääsee karkaamaan. Estääksesi karkaamisen koiralla voi käyttää sekä kaulapantaa että valjaita lenkkeilyn aikana. Kaulapantaan kannattaa kiinnittää myös laatta, josta löytyy omistajan yhteystiedot. Kotioloissa kannattaa tarkkailla, ettei pelästynyt koira pääse karkaamaan esimerkiksi raollaan olevasta ovesta.

Jos koirasi pääsee karkaamaan, ole yhteydessä karanneita eläimiä etsiviin järjestöihin. Tällaisia järjestöjä ovat muun muassa Etsijäkoiraliitto (puh. 040 724 8614), Suomen etsijäkoirat ry (puh. 040 968 5985) sekä Vainu – Eläinetsijäkoirat (puh. 041 805 9423). Tutustu omalla alueellasi toimivaan järjestöön ja sen toimintatapoihin etukäteen. Karkaamistilanteessa jaa katoamisilmoitus mahdollisimman laajasti. Varsinkin sosiaalinen media on hyvä keino saada viesti leviämään nopeasti.

Vaikka koira ei vaikuttaisi pelkäävän raketteja, älä kuitenkaan ota sitä mukaan katsomaan ilotulitusta.

Jos koira vaikuttaa pelkäävän kovia ääniä ja välkkyviä valoja, voit keskustella oman eläinlääkärisi kanssa toimenpiteistä sekä mahdollisista rauhoittavasta lääkityksestä.

Kotona ollessa on tärkeää elää mahdollisimman normaalisti. Koiralle on hyvä varata turvallinen tila, jossa se voi olla rauhassa. Tilanteessa voi auttaa myös kotoinen taustahäly, kuten televisio tai musiikki. Vedä verhot ikkunoiden eteen, jotta mahdollisimman vähän välkkyviä valoja näkyy sisälle ja huolehdi, että koira pääsee halutessaan piiloutumaan omaan turvalliseen tilaansa. Koiralle voi myös antaa jonkin herkun, esimerkiksi luun jyrsittäväksi, mutta älä ihmettele, jos tuttukaan herkku ei maistu. Pelokas koira ei välttämättä halua syödä mitään.

Suomen Kennelliitto on mukana neljäntoista muun terveys-, potilas- ja vammais- sekä eläinjärjestön kanssa Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteessa. Kansalaisaloite rajaisi luokkien F2- ja F3-ilotulitteiden käytön siirtymäajalla vain ammattilaisten käyttöön. Sen tavoitteena on merkittävästi vähentää ilotulitteiden aiheuttamia terveys-, hyvinvointi- ja ympäristöhaittoja.