Till evenemangen under Kennelklubbens 125-årsfestligheter hörde avtäckning av porträtt av de senaste ordförandena. För första gången i Kennelklubbens historia har det nu i porträttsamlingen tillkommit ett porträtt av en dam, Eeva Anttinen, klubbens första kvinnliga ordförande. Porträttet avtäcktes under jubileumsfesten den 8 februari 2014 i Helsingfors. Porträttet är signerat av konstnär Kimmo Koivisto.

Kimmo Koivisto är en målare bosatt i Helsingfors; till hans tidigare verk hör bl.a. porträtt av universitetsprofessorer samt av Kone Oyj Abp:s verkställande direktör.

”Djur och naturen har alltid stått Kimmo Koivisto nära. För Eeva är hundarna, som en del av naturen, viktiga och det har de alltid varit. Porträttet avspeglar samarbetet mellan henne, Kimmo Koivisto och den engelska settern Wilde”, sade Kennelklubbens nuvarande styrelseordförande Helena Suni vid avtäckningen.

I Kennelklubbens 125-åriga historia har ordförandena fram till våra dagar alltid varit män.

”Det är betecknande att Kennelklubbens första kvinnliga styrelseordförande och nuvarande fullmäktigeordförande Eeva Anttinen så att säga kommer från männens värld. Hon har ekonomutbildning och intar chefsställning i det mansdominerade affärslivet, hon är en andra generationens företagare och styrelseordförande i ett familjeföretag som idkar teknisk handel och import, ,” sade Helena Suni.

Suni anser att de erfarenheter och kunskaper som Eeva Anttinen tagit med sig från arbetslivet garanterat har varit Kennelklubben till nytta, både inom organisationsledningen i det egna landet och i det internationella samarbetet i Norden och FCI, världsorganisationen Fédération Cynologique International.

Eeva Anttinen har varit medlem av Finska Kennelklubben sedan år 1965. 2000-2001 var hon styrelseordförande och sedan år 2005 är hon ordförande i fullmäktige. Sedan år 1966 har hon varit med i det som då hette Suomen Kanakoirakerho ry, numera Kanakoirakerho-Hönshundssektionen ry, där hon länge har haft en rad olika förtroendeposter.

Eeva går med sina hundar på jakt och hon har tävlat i jaktprov för hönshundar. Hennes bästa resultat har uppnåtts med den engelska setterhanen Essex, finsk champion. Hon har tillsammans med sin make Johannes Anttinen år 1987 fött upp en kull engelska settrar, och den nämnda Essex var en av valparna i den kullen.

Helena Suni förde fram Eeva Anttinens favoritämne: ”Eeva har många gånger betonat att det viktigaste i vår hobby är själva hundarna. För hundarna gör hon, och förhoppningsvis vi alla, vårt bästa – på samma sätt som våra hundar gör det för oss. Därför är avtäckningen av detta porträtt ett alldeles utmärkt sätt att öppna Kennelklubbens jubileumsår, vars tema ju är Ett gott liv med hunden”.