Finska Kennelklubben har gett ut Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD) för alla hundraser, riktade till exteriördomare vid hundutställningar. Syftet med dessa anvisningar är att alltmer preciserat uppmärksamma överdrivna drag hos vissa hundar. Anvisningarna gäller från den 1 juni 2015.

Till en exteriördomares uppgifter hör att bedöma hur väl en hund motsvarar rasstandarden. Tolkningar av rasstandarderna har ibland lett till att domare och uppfödare prioriterar hundar som företräder extrema typer i sina raser.

Numera kompletteras rasstandarderna av nya Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar, som speciellt uppmärksammar överdrivna drag hos hundarna samt identifierar rasspecifika riskområden som försvagar hundarnas fysik och hälsa.

Enligt de Särskilda Rasspecifika Domaranvisningarna bör domarna inte premiera högt hundar med överdrivna rasdrag. Genom att beakta det som anges i dessa anvisningar har domarna möjlighet att positivt påverka hundarnas hälsa och att främja rasförädlingen.

39 raser finns på listan

I de Särskilda Rasspecifika Domaranvisningarna ingår 39 raser, som av domarna kräver särskild uppmärksamhet med tanke på risken för överdrivna drag. Bland dessa raser kan nämnas brakycefala (kortskalliga) raser, dvärghundsraser, mycket storväxta molossraser samt kondrodystrofa raser med överdrivna förändringar i längdväxten av benstommen.

Efter bedömningen av en ras ska domaren avge en rapport om sina observationer; denna rapport ska även skickas till specialklubben för respektive ras. Rapporterna används för bevakning av rasernas situation och för uppdatering av de rasspecifika anvisningarna.
Domarna kan även skriva rapporter om andra raser än de 39 som omfattas av anvisningarna. Följden kan vara att raser ställs under observation, och att de rasspecifika anvisningarna vid behov utökas med de berörda raserna.

Anvisningar om nordiskt samarbete

Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar har sammanställts av Nordiska Kennel Unionen, i vilken även Finska Kennelklubben är medlem. Anvisningarna är ett resultat av samarbete mellan exteriördomare, specialklubbar och veterinärer. De rasspecifika anvisningarna är redan införda i Sverige, Norge och Danmark.

Redan i många år har hälsan hos hundar som deltar i utställningar uppmärksammats i Finland. Hittills har exteriördomarna följt anvisningar sammanställda av Finska Kennelklubben, i vilka anges att domarna alltid bör ställa först hundarnas hälsa och välmående i främsta rummet.

Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar (SRD)

För närmare upplysningar kontakta:
viestinta@kennelliitto.fi