Olika hundsporter utövas aktivt och allt mer mångsidigt. Under år 2016 besöktes prov och tävlingar 188 153 gånger. Deltagande i prov och tävlingar har därmed ökat med 3,8 % i jämförelse med föregående år. Hundutställningar besöktes 188 032 gånger, vilket är 6,7 % mindre än året innan.  Populariteten av en del traditionella jaktformer har också minskat medan flera mera okä

Under det senaste året har agility kommit till allmänhetens kännedom.  Agilitys status som sport bekräftades ifjol då Suomen Agilityliitto i november 2016 godkändes som medlem i Finlands Olympiska Kommitté. Grenens popularitet fortsätter att öka. Antalet tävlingsstarter år 2016 var 127 500, vilket är 7,5 % mera än under år 2015.

Rallylydnad blev en officiell provform år 2014 och dess popularitet ökar med stormsteg. Antalet starter i rallylydnad förra året var 10 150, dvs. 34 % mera än under 2015 då antalet starter var 7 556. I rallylydnad kombineras element från lydnad, agility och hunddans.

Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen ser att populariteten av agility och rallylydnad grundar sig på det nära samarbetet hunden och föraren emellan.

– Människor vill vara delaktiga i aktiviteterna. I dessa grenar är förarens prestation av större betydelse än på hundutställningar. Då framhävs också betydelsen av hundens och människans samarbete. Det är också lätt för vem som helst att pröva på bägge aktivitetsformerna, och man kan riktigt väl syssla med både agility och rallylydnad utan att behöva tävla i dessa grenar, reflekterar Lehkonen.

Olika hundsporter utövas mångsidigt med hundar. Jaktformerna som tidigare innehade ledningen i prov- och tävlingsstatistiker utmanas alltjämt av nya grenar som ökar i popularitet. År 2016 ökade antalet starter i exempelvis hunddans, vallning och vinthundarnas kapplöpning.

– Det är fint att vi har ett så brett utbud olika aktivitetsformer inom hundsporten. För varje hundägare och hund, oavsett ras, finns garanterat en lämplig hobby, summerar Lehkonen.

Se i statistiken vad man sysslade med hundar år 2016. Statistiken är på finska.

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry. är det rikstäckande förbundet för hundbranschen i Finland. Över 2 000 hundföreningar är medlemmar i klubben, inklusive personmedlemmar har klubben ca 150 000 medlemmar.

Finska Kennelklubben ry
viestinta@kennelliitto.fi