Harri Lehkonen, som började som Kennelklubbens nya styrelseordförande i början av året, har mångsidig kunskap om hundvärlden. Han har varit med i Kennelklubbens styrelse och i kommittéer i den internationella kennelorganisationen FCI.  Han är också en erfaren uppfödare och exteriördomare för alla raser. I början av februari leder Lehkonen det första styrelsemötet som behandlar ärenden som har förber

Lehkonen anser att utgångspunkterna för ordförandeskapet är goda.  Finland är i många avseenden en föregångare i kennelfrågor.

– Finländare har långa traditioner i hundaktiviteter.  I Finland är både utställningar och prov hobbyformer som i relation till befolkningsmängden idkas mest. Våra uppfödare tar hälsoaspekterna på allvar i uppfödningsverksamheten. Det är också fint att i jämförelse med många andra länder har vi ett stort antal ungdomar med i olika aktiviteter, berättar Lehkonen.

Lehkonen upplever att vi också ställs inför många utmaningar under hans ordförandeskap, dessa bör Kennelklubben särskilt ta hänsyn till.

– Vi står inför ett stort problem om uppgifterna om antalet hundar som inte är registrerade av Kennelklubben är riktiga.  Detta skulle innebära att vi föder upp hundar som inte är i någon som helst kontakt med Kennelklubben. Smuggling och rescuehundar kan inte ensam förklara denna utveckling. Uppskattning av en registrerad rashund är inte längre densamma som den traditionellt har varit i Finland, konstaterar Lehkonen och hänvisar till Statistikcentralens undersökning som publicerats i slutet av år 2016. Enligt undersökningen har antalet hundar i Finland ökat med över 150 000 hundar.

Lehkonen har klara mål för de följande två åren som ordförande.

– Jag vill att utarbetandet av Kennelklubbens nya stadgar ska löpa framgångsrikt och att vi även lyckas med att omarbeta avtalen som gäller köp av hund till en form som tillfredsställer alla.  Vi försöker också påverka reformeringen av djurskyddslagen så att den omarbetade lagen tillfredsställer såväl hundägare som -uppfödare.  På ett allmänt plan önskar jag att vi lyckas skapa en mera positiv attityd gentemot organiserad kennelverksamhet.

Kennelklubbens fullmäktige valde Harri Lehkonen till styrelseordförande för perioden 2017–2018 på sitt höstmöte 26.11.2016.

För ytterligare information:
viestinta@kennelliitto.fi