Till hundutställningarna Helsinki Winner 2014 och Voittaja 2014, som anordnas i anslutning till evenemanget Koira2014, anmäldes inalles 13 696 hundar. Anmälningstiden till utställningarna gick ut tisdagen den 4 november. Helsinki Winner -utställningen ordnas lördagen den 6 december och Voittaja 2014 söndagen den 7 december.

Till de ansedda utställningarna anmäldes hundar i jämnt antal. I december deltar i utställningen Helsinki Winner 6 692 hundar och i Voittaja-utställningen 7 004 hundar.

- Vi är mycket nöjda med antalet hundar. Till vardera utställningen anmäldes så gott som lika mycket hundar, vilket vittnar om att båda utställningarna är mycket uppskattade bland hundkretsarna, säger Kennelklubbens verksamhetsledare Markku Mähönen.

Inte heller den i augusti ordnade stora hundutställningen World Dog Show syntes just i antalet anmälningar. Det väl genomförda evenemanget innebär hundar också på utställningarna i december.

- Koira2014 evenemanget och utställningarna i anslutning till det är den andra höjdpunkten för Kennelklubben det här året. Det är fint att vi också till detta evenemang får ett stort antal fina hundar både från hemlandet och utlandet, berättar utställningens ordförande Kari Järvinen.

Under Koira2014 evenemanget har man en unik möjlighet att under de båda dagarna se hundar av över 300 olika raser. Utställningstidtabellerna offentliggörs senast vecka 47.

Vid sidan av utställningarna ordnas under Koira2014-evenemanget också mycket annat program med hunden som tema. Kom för att se fartfyllda presentationer av hobbygrenar och skicklighetsprov eller för att lyssna till intressanta föreläsningar. För barnen ordnas vardera dagen en egen tävling med leksakshundar.

I Koira2014-evenemanget deltar nära 100 säljare av tillbehör på hundbranschen. Bekanta dig med deras erbjudanden och gör inköp under Koira2014-evenemanget!

www.koira2014.fi

Ytterligare information: