Sankarikoira®

Kennelliitto myöntää vuosittain Sankarikoiran arvonimiä koirille, jotka ovat pelastaneet ihmishenkiä. Sankarikoira on Kennelliiton rekisteröity tavaramerkki.

Kennelliiton Sankarikoiran arvo myönnetään koiralle, joka on merkittävästi vaikuttanut siihen, että yksi tai useampi ihmishenki on pelastunut. Koira voi saada Kennelliiton kunniamaininnan myös muista sankariteoista.

Kennelliiton hallitus myöntää Sankarikoiran arvonimet vuosittain lokakuussa. Sankarikoirat palkitaan Kennelliiton suuressa koiratapahtumassa joulukuussa.

Katso vuosien 1997-2013 Sankarikoirat ja lue Sankarikoirien tarinoita täältä

Hae koirallesi Sankarikoiran arvoa

Voit anoa koirallesi Sankarikoiran arvoa täyttämällä sähköisen lomakkeen. Vuoden 2016 Sankarikoira-haku on päättynyt. Nyt jätetyt hakemukset käsitellään ensi vuonna.

Voit myös lähettää anomuksen postitse. Anomuksesta tulee ilmetä koiran tiedot (rekisterinumero ja -nimi) sekä omistajan yhteystiedot, tapahtumien kulku sekä se, millä tavalla koira on tilanteessa toiminut. Lisäksi mukaan on hyvä liittää myös mahdollinen viranomaisen lausunto (pelastuslaitos, poliisi) ja koiran kuva.

Anomukset voi lähettää osoitteeeseen Suomen Kennelliitto, Kamreerintie 8, 02770 Espoo. Kuoreen tunnus "Sankarikoirat”.