Koiran omistaminen

Kuvaaja:
Hannu Huttu

Koiran hankkiminen asettaa koiranomistajalle vaatimuksia, joista on hyvä olla selvillä. Omistajan on huolehdittava muun muassa koiran rokotuksista ja kannattaa myös harkita, pitäisikö koiralle ottaa lemmikkieläinvakuutus.

Kirjaudu palveluun
Kaupasta kauppasopimus

Koiran kaupasta tulee aina tehdä virallinen kirjallinen kauppasopimus. Kauppahintaan kuuluu rekisteritodistus, jos koira on Kennelliiton rekisteröimä. Ilman rekisteritodistusta ei voi olla varma pennun tai sen vanhempien alkuperästä. Rekisteröimätöntä pentua ei saa myydä minkään rotunimikkeen alla.

Omistajailmoitus kätevästi Omakoirassa

Pentu merkitään ostajan nimiin, kun omistajailmoitus tehdään. Ilmoituksen voi tehdä, kun pennunomistaja saa pennun rekisteritodistuksen.

Kennelliiton jäsenet voivat tehdä omistajailmoituksen kätevästi sähköisessä Omakoira-palvelussa. Omakoirassa tehtävään omistajailmoitukseen tarvitaan valtuutusavain. Valtuutusavain on rekisteritodistuksen omistajailmoitusosassa ja se löytyy myös omistajatodistuksesta. Valtuutusavain on kertakäyttöinen. Mikäli sinulla ei ole valtuutusavainta, tehdään ilmoitus postitse.

Omistajailmoituksen voi myös tehdä lähettämällä rekisteritodistuksen omistajailmoitusosan siinä mainittuun postiosoitteeseen tai täyttämällä valmiin omistajailmoituslomakkeen. Ilmoituksen voi tehdä myös vapaamuotoisella kirjallisella ilmoituksella.

Koiran ensimmäinen omistajailmoitus on maksuton.

Koiran omistajanmuutos

On ensiarvoisen tärkeää, että koiran uusi omistaja ilmoittaa itsensä koiran omistajaksi Kennelliiton omistajarekisteriin. Jos koira katoaa, ei sen löytäjä saa selville kuka koiran omistaa, ellei omistajan tietoja ole Kennelliiton rekisterissä.

Jos koiralle ei ole merkitty omistajaa ennestään, tulee koiralle tehdä omistajailmoitus. Suomessa rekisteröidylle koiralle voidaan merkitä korkeintaan kolme omistajaa Kennelliiton omistajarekisteriin.

Koiralle merkitään omistaja kirjallisen tai Omakoirassa tehdyn sähköisen ilmoituksen perusteella ja ensimmäinen merkintä on maksuton. Koiran omistajan tiedot tallennetaan Kennelliiton omistajarekisteriin ja omistajalle toimitetaan erillinen omistajatodistus, johon liittyy omistajanmuutoskortti.

Omistajanmuutos voidaan tehdä ainoastaan entiseltä omistajalta saadulla valtuutusavaimella sähköisesti tai omistajamuutoskortin tai luovuttajan/luovuttajien allekirjoittaman omistajanmuutosilmoituslomakkeen, kauppakirjan tai muun omistusoikeuden kiistattomasti osoittavan asiakirjan perusteella. Koiran kaikkien omistajien on allekirjoitettava omistajanmuutosilmoitus. Omistajanmuutos on maksullinen, katso hinnasto.

Omistajatieto jalostustietojärjestelmään?

Koiranomistajan luvalla omistajatieto voidaan julkaista myös Kennelliiton jalostustietojärjestelmässä. Tietojen julkaisemisesta on hyötyä esimerkiksi koiran kadotessa. Kun omistajan tiedot löytyvät jalostustietojärjestelmästä, löytäjä saa yhteyden omistajaan ja voi palauttaa koiran.

Rokotukset suojaavat koiraa taudeilta

Rokottamisen tarkoituksena on suojata koiraa tartuntatauteja vastaan. Raivotauti- ja penikkatautirokotukset ovat näyttelyissä ja kokeissa käyville koirille pakollisia.

Suositeltavia ovat myös rokotukset tarttuvaa maksatulehdusta ja parvoviruksen aiheuttamaa ripulia sekä kennelyskää vastaan.

Tunnistusmerkintä on koiran turva

Vuodesta 2009 kaikki Kennelliiton rekisteriin merkittävät koiranpennut on pitänyt tunnistusmerkitä. Tunnistusmerkinnästä on hyötyä, jos koira karkaa tai se varastetaan. Merkinnän avulla viranomaiset löytävät koiran omistajan tarvittaessa nopeastikin. Lisäksi koirien tunnistusmerkitseminen varmistaa terveystutkimuslausuntojen antamisen ja tallentamisen oikealle koiralle.

Kasvattajien tulee tunnistusmerkitä pennut jo ennen luovutusta. Tällöin uuden omistajan tehtäväksi jää vain omistajatietojensa ilmoittaminen Kennelliiton omistajarekisteriin.

Tunnistusmerkintänä käytetään mikrosirua tai tatuointia ja merkinnän saa koiralle oman paikkakunnan eläinlääkäriltä. Tunnistusmerkintä on pakollinen virallisiin näyttelyihin ja kokeisiin osallistuville koirille.

Lue lisää tunnistusmerkinnästä

Koiralle vakuutus

Suurimmalla osalla suomalaisista vakuutusyhtiöistä on koiralle lemmikkieläinvakuutus. Yleensä vakuutukset on luokiteltu seuraavasti:

• Perusvakuutus: korvaa yleensä koiran menetyksen, kun koira kuolee, katoaa, vahingoittuu tai sairastuu niin pahoin, että se on lopetettava.
  • Käyttökoiran vakuutus: tarkoitettu metsästys-, palvelus- ja siitoskoirille.
  • Eläinlääkärikuluvakuutus: koiran hoitoja tutkimuskuluja varten sairauden ja tapaturman yhteydessä.
  • Henkivakuutus: korvaa koiran menetyksen sairaus- tai tapaturmaisessa kuolemassa.
  • Vastuuvakuutus: koiran ulkopuolisille aiheuttamien henkilö- ja esinevahinkojen varalle.
  • Kasvattajan pentuevakuutus: korvaa pentueen menetyksen ja eläinlääkärikuluja, jos pennuilla on ollut piileviä tai perinnöllisiä vikoja.

Koiran kuoleman ilmoittaminen

Kennelliiton järjestelmään merkitään koiran kuolintiedot omistajan pyynnöstä. Kuolinilmoituksen voi tehdä helpoimmin Omakoira-palvelussa. Palvelusta valitaan Koirat-välilehti ja klikataan aktiiviseksi kyseinen koira. Sen jälkeen klikataan linkkiä ”Merkitse kuolleeksi”, jonka jälkeen pääsee syöttämään koiran kuolinajan ja -syyn. Tietojen lisäämisen jälkeen sivu tulee tallentaa ”Tallenna”-painikkeella ja tiedot päivittyvät välittömästi Kennelliiton koirarekisteriin ja Jalostustietojärjestelmään.

Jos kuolinilmoitusta ei ole mahdollista tehdä Omakoira-palvelun kautta, voi sen tehdä myös vapaamuotoisena kirjallisena ilmoituksena. Ilmoituksessa tulee näkyä koiran nimi ja rekisterinumero, kuolinaika ja -syy sekä omistajan allekirjoitus. Ilmoituksen voi skannata tai valokuvata ja lähettää sähköpostin liitteenä osoitteeseen: rekisterointiatkennelliitto.fi tai postitse: Suomen Kennelliitto - Showlink Oy, PL 20, 79101 Leppävirta.