Koiran hoitaminen

Kuvaaja:
Hannu Huttu

Koiran perushoito on välttämätöntä. Turkin, korvien, hampaiden ja silmien hoito sekä kynsien leikkaaminen kuuluvat jokaisen koiran elämään. Koira kannattaa totuttaa erilaisiin hoitotoimenpiteisiin jo pentuna.

Perushoitoa ei voi jättää tekemättä, jos koira halutaan pitää terveenä ja hyväkuntoisena.

Pientä koiraa voidaan hoitaa pöydällä, isompaa lattialla. Kaikki käsittelyt ja toimenpiteet on yritettävä tehdä pennulle mahdollisimman miellyttäviksi. Niihin ei saisi liittyä kivuntunteita, jotta se ei oppisi pelkäämään niitä. Pennun vastaan rimpuileminen ei saa estää omistajaa tekemästä toimenpiteitä loppuun.

Katso Kennelliiton hankikoira.fi-nettisivuilta ohjeita perushoitotoimenpiteiden tekemiseen. Peruskurssin videoilla muun muassa näytetään, miten koiran korvat puhdistetaan ja kynnet leikataan.

Ruokinta ja vaaralliset ruoka-aineet

Koiran ruokinnassa on monia eri tapoja. Koiranomistajan täytyy valita ruokintatapa, jolla koira voi hyvin ja joka sopii omistajalle.

Kasvattaja antaa yleensä pennun mukana tarkat ja selkeät ruokintaohjeet, joita kannattaa noudattaa.

Huomaathan, että seuraavat ruoka-aineet ovat vaarallisia koiralle:

• Suklaa
  • Ksylitoli
  • Sipuli
  • Viinirypäleet ja rusinat
  • Pullataikina
  • Raa'at juurekset ja maissintähkä, hedelmien siemenet
  • Macadamia-pähkinät
  • Homeiset ruoat

Lue lisää koiran ruokinnasta hankikoira.fin nettisivuilta.

Koiran sairaudet

Koiralla on todettu yli 400 perinnöllistä sairautta. Koirat sairastavat hyvin samanlaisia sairauksia kuin ihmisetkin. Koirilla on omat tarttuvat flunssansa ja muut virustautinsa, joista osaa pystytään ennaltaehkäisemään rokottamalla.

Lue lisää koirien sairauksista hankikoira.fistä. Nettisivuilla kerrotaan tarkemmin muun muassa atopiasta epilepsiasta, ruuansulatuksen häiriöistä ja erilaisista kasvuhäiriöistä.