Jos löydät koiran

Kuvaaja:
Jukka Pätynen

Koiran karkaaminen aiheuttaa omistajalle suurta huolta ja voi johtaa tilanteisiin, jotka vaarantavat sekä koiran itsensä että sivullisia ihmisiä tai muita eläimiä. Mitä nopeammin koira saadaan palautettua omistajalleen sen parempi ja usein siinä voi olla apuna myös satunnainen vastaantulija, jonka koira karkuteillään kohtaa.

Jos näet ilman omistajaa kulkevan koiran, ole varovainen ettet säikytä sitä. Voit ottaa koiran kiinni, jos se rauhallisesti lähestyen tai houkutellen antaa vapaaehtoisesti ottaa itsensä kiinni.  Älä lähesty uhkaavalta tai aralta vaikuttavaa koiraa. Jos koira liikkuu alueella jossa se aiheuttaa vaaratilanteita, esim. ison tien varrella, ilmoita siitä 112-hätänumeroon.

Näköhavainnosta ilmoittaminen

Jos koira ei halua antaa itseään kiinni, voit ilmoittaa näköhavainnosta:

Kiinnisaadun koiran auttaminen

Kiinnisaamisen jälkeen kannattaa ensimmäisenä tarkistaa, onko koiran pantaan tai valjaisiin kirjattu omistajan yhteystietoja.

Eläinsuojelulaki määrää, että kaikilla kunnilla on oltava paikka, jonne löytöeläimet voidaan toimittaa. Kunnallisen löytöeläinsuojan tiedot löytyvät yleensä kunnan omilta nettisivuilta tai niitä voi hakea myös Karkurit.fi-sivuston listalta. Myös poliisilla on tieto siitä, mihin kunnan alueen löytöeläimet voi toimittaa.

Osa löytöeläinsuojista noutaa koiran tarvittaessa tai löytäjä voi itse toimittaa sen löytöeläinsuojalle. Poliisin mahdollisuudet kuljettaa löytöeläimiä vaihtelevat. Kaikilla kunnilla ei ole jatkuvaa löytöeläinpäivystystä tai löytöeläinsuoja voi sijaita naapurikunnankin alueella. Tällöin koiran voi mahdollisuuksien mukaan ottaa itse hoidettavaksi, mutta siitä pitää ilmoittaa löytöeläinsuojaan heti tilaisuuden tullen.

Metsästyslain mukaisesti maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija tekee kiinni saamastaan koirasta ilmoituksen joko koiran omistajalle tai poliisille, joka vuorostaan ilmoittaa siitä kunnalliseen löytöeläinsuojaan.

Loukkaantuneesta koirasta tulee ilmoittaa päivystävälle eläinlääkärille, joka arvioi hoidon tarpeen. Tarvittaessa yhteyttä voi ottaa 112-hätänumeron kautta myös poliisiin.

Koiran tunnistaminen ja omistajan löytäminen

Kunnallisilla löytöeläinsuojilla ja viranomaisilla on mahdollisuus saada tunnistusmerkityn koiran omistajan tiedot Kennelliitosta. Ainakin suurimmilla löytöeläinsuojilla on mikrosirulukija käytössään ja omilla tunnuksillaan suojat voivat hakea tietoja Omakoira-palvelun kautta vuorokaudenajasta riippumatta.

Kun koiran mikrosirunumero tai tatuointi on tiedossa, voi koiran tietoja etsiä jalostustietojärjestelmästä. Etusivulla valitaan roturyhmäksi kaikki ja tunnistusmerkintänumero syötetään hakukenttään. Tulokseksi saa koiran tiedot, jos koira on rekisteröity tai ilmoitettu Kennelliiton tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteriin.

Omistajan nimi ja paikkakunta näkyvät koiran tietojen yhteydessä, jos omistaja on antanut luvan tietojen julkaisuun. Omistajan tarkempia yhteystietoja voi tällöin tiedustella esim. numeropalvelun kautta. Jos omistaja ei ole antanut lupaa nimensä julkaisuun, voi toimistoaikana olla yhteydessä myös Kennelliittoon. Kennelliitosta voidaan yrittää tavoittaa omistajaa ja välittää hänelle löytäjän yhteystiedot.