Jos koirani katoaa

Kuvaaja:
Jukka Pätynen

Koiran karkaaminen on säikäyttävä kokemus ja voi jättää omistajan neuvottomaksi siitä, mitä tehdä koiran löytämiseksi.

Mistä saan apua ja neuvoja?

Karkurit.fi sivustolle on koottu kattava listaus siitä, miten kannattaa toimia koiran karatessa. Etsijäkoiraliitto ry tarjoaa neuvontaa puhelimitse numerossa 040 724 8614 sekä toisen koiran etsimiseen koulutettuja koiria.

Miten levitän tietoa koirani katoamisesta?

Karanneesta koirasta kannattaa laittaa ilmoituksia katoamispaikan läheisyyteen. Ilmoituksessa on hyvä olla kuva tai selkeät tuntomerkit ja omistajan puhelinnumero, ei kuitenkaan koiran nimeä. Ilmoituksen voi laittaa myös kadonneisiin ja löytyneisiin eläimiin erikoistuneille nettisivustoille, esim. eLassi tai Karkurit. Yhteydessä kannattaa olla myös paikalliseen löytöeläinsuojaan (kuntarajojen läheisyydessä tarkista myös lähialueiden löytöeläinsuojat), Etsijäkoiraliiton tai Suomen Löytöeläinavun neuvontaan sekä tarvittaessa poliisiin.

Tunnistusmerkintä ja omistajailmoitus auttavat tuomaan koirasi takaisin

Kunnallisilla löytöeläinsuojilla sekä viranomaisilla on oikeus saada omistajan tiedot Kennelliitosta koiran tunnistusmerkinnän perusteella. Ainakin suurimmilla löytöeläinsuojilla on mikrosirulukija käytössään ja omilla tunnuksillaan suojat voivat hakea tietoja Omakoira-palvelun kautta vuorokaudenajasta riippumatta.

Kasvattaja huolehtii pentujen tunnistusmerkinnästä (mikrosirun asentamisesta tai tatuoinnista) ennen pentujen rekisteröintiä. Ostajan tehtäväksi jää tällöin vain omistajailmoituksen tekeminen, mikä kannattaakin hoitaa heti pennun kotiuduttua. Samoin tuontikoiran kohdalla kannattaa muistaa, että tunnistusmerkintä sisältää vain numerosarjan, joka ei yksin kerro mikä koira on kyseessä tai kuka sen omistaa. Kun koira rekisteröidään Kennelliittoon, tallennetaan samalla tietokantaan sen alkuperäinen tunnistusmerkintä ja tieto omistajasta.

Omistajailmoitusta tehdessä voit valita, saavatko nimesi ja paikkakuntasi näkyä jalostustietojärjestelmässä julkisesti koiran tietojen yhteydessä.