Älä tue pentutehtailua

Pentutehtailijaksi kutsutaan koirankasvattajaa, joka teettää paljon pentuja epämääräisissä oloissa ja halvalla. Koirien terveyttä ei ole tutkittu, eikä niitä ole rokotettu tai madotettu. Useimmiten pentutehtaan asiakas maksaa säästämänsä eurot moninkertaisesti eläinlääkärille.

Pentutehtailijan pennut ovat heikkokuntoisia huonon hoidon, heikkolaatuisen ravinnon sekä rokotusten ja madotusten puutteen takia. Ne voivat sairastua pian uuteen kotiin päästyään. Pennut ovat voineet saada jo pysyviä vaurioita eivätkä kehity normaaleiksi aikuisiksi tai pahimmassa tapauksessa ne sairastuvat johonkin tarttuvaan tautiin, jota eläinlääkäri ei pysty parantamaan.

Pentutehtailijalla nartut asuvat usein häkeissä ja toimivat pennuntekokoneina, ja ne voidaan astuttaa jokaisesta juoksusta. Se on nartulle suuri rasitus. Osa pentutehtailijoista rekisteröi jotkut pentueensa Suomen Kennelliitossa, mutta tuottaa seuraavista juoksuista rekisteröimättömän pentueen. Jotta pentue voidaan rekisteröidä Suomen Kennelliitossa, tulee saman emän pentueiden välillä olla yli 10 kuukautta eikä nartulla saa olla yli viittä pentuetta elinaikanaan.

Vaikka tuntisit sääliä huonoissa oloissa kasvatettua pentua kohtaan, älä koskaan osta pentua säälistä! Pelastaessasi yhden pennun tuet samalla pentutehtailijan toimintaa. Ilman ostajia ei pian ole myyjiäkään.

Monet pentutehtaat ilmoittavat pennuistaan samoissa paikoissa kuin vastuulliset kasvattajatkin. Rotujärjestöjen kasvattajalistoilta epärehellisimmät kasvattajat yleensä puuttuvat. Epämääräiset ilmoitukset rekisteröimättömistä vahinkopennuista kannattaa unohtaa, sillä kasvattajien on mahdollista rekisteröidä vain yksi vahinkopentue Suomen Kennelliiton rekisteriin.

Pentutehtailijat usein selittävät mm. puuttuvia terveystuloksia vahinkoastumisella, vaikka toiminta onkin suunnitelmallista ja liian nuoria tai vanhoja koiria rasitetaan pennutuksella rahan takia.

Katso ohjeita koiran hankkimiseen Kennelliiton Koiranomistajan peruskurssista. Katso myös Kennelliiton pentulista.