Pentulista

Kuvaaja:
Harri Nurmela

Pentulistan sivuilta pentua etsivä pääsee tarkastelemaan roduittain myytävänä olevia pentuja. Pentueiden kohdalla pääsee tutkimaan rotujärjestöjen sivuja, pentujen vanhempien tietoja sekä rotumääritelmiä.

Pentulistan sivuilta voi roduittain katsoa, kuinka monta rodun pentua välityksessä on ja mikä on pentujen hinta. Sivuilla näkyvät kasvattajan nimi ja postitoimipaikka. Kasvattajan kennelnimi toimii linkkinä pentuekohtaiseen listaukseen. Heti kun pennulle merkitään omistaja, se poistuu pentulistan sivuilta.

Pentuekohtaisissa tiedoissa näytetään tiedot kasvattajasta, tietoja rodusta, perustiedot pentujen isästä ja emästä, tiedot pennuista sekä niiden sukutaulun 6 sukupolvea. Lisäksi palvelusta voi tarkastella pentujen isän ja emän terveystiedot, koetulokset sekä näyttelytulokset. Palvelu näyttää myös pentueen isän ja emän aiemmat pentueet ja niiden terveys- ja muut tulokset.

Kasvattaja voi lisätä pentuja pentulistalle

Kasvattaja voi laittaa pentueen Kennelliiton pentulistalle Omakoira-palvelun kautta, jos hänellä on kasvattajasitoumus allekirjoitettuna. Pennut saa pentulistalle silloin, jos pentueilmoitus on tehty Omakoira-palvelussa. Huomioithan, että pentujen nimet ja sukupuolet tulee olla tallennettuna, jotta pennut näkyvät pentulistalla. Jos pentueilmoitus on lähetetty paperiversiona, ei pentuja ole mahdollista lisätä pentulistalle. Pennut poistuvat listalta, kun pennun omistaja tekee omistajailmoituksen tai pentueilmoitukseen merkittyyn poistumispäivään mennessä. Pennut ovat listalla oletuksellisesti 3 kuukautta, kasvattaja voi muuttaa päivän maksimissaan 6 kuukauden päähän. Kasvattaja voi myös itse poistaa pentuja listalta Omakoira-palvelun kautta.

Rotujärjestö tai rotuyhdistys voi halutessaan puoltaa pentulistalle lisättyjä pentueita. Yhdistyksen pentulistavastaavalle lähtee sähköposti-ilmoitus uusista pentueista ja hän voi käydä Omakoira-palvelussa (kohdasta Rotu - Pentulista) puoltamassa pentuetta. Tieto menee Kennelliiton pentulistalle näkyviin.