Tunnistusmerkitsijät

Kennelliitolla on lähes 500 tunnistusmerkitsijää, jotka tunnistusmerkitsevät koiria oman kennelpiirinsä alueella. Tunnistusmerkitsijöillä on Kennelliiton viralliset kuvalliset tunnistusmerkitsijäkortit. Voit pyytää korttia nähtäväksesi tunnistusmerkitsijän tullessa merkitsemään koiraasi.

Tunnistusmerkitsijäkoulutus

Kennelliiton tunnistusmerkitsijäkoulutuksen tarkoituksena on valmistaa päteviä ja vastuunsa tuntevia tunnistusmerkitsijöitä. Kennelliitto kouluttaa vain mikrosirumerkitsijöitä.

Tunnistusmerkitsijän on pidettävä kirjaa merkitsemistään koirista niin, että hän voi tarpeen tullen esittää kaikista tarkat tiedot. Hänen on noudatettava työssään koulutuksessa annettuja ohjeita ja määräyksiä ja on pyydettäessä merkittävä kaiken rotuisia koiria. Tunnistusmerkintäoikeuksia ei myönnetä pelkästään omien koirien merkitsemistä varten.

Kennelpiirit huolehtivat, että niiden alueilla on riittävästi tunnistusmerkitsijöitä. Kennelpiirit järjestävät tarpeen mukaan kursseja yhteistyössä Kennelliiton kanssa. Jos olet kiinnostunut osallistumaan tunnistusmerkitsijän peruskurssille, voit tarkistaa pidettäviä kursseja Koiramme-lehdestä, kennelpiirien kotisivuilta tai ottamalla yhteyttä oman kennelpiirisi aluekouluttajaan.

Tunnistusmerkitsijäksi aikovalle henkilölle asetettavat vaatimukset

Tunnistusmerkitsijän on täytettävä seuraavat pätevyysehdot:

• luotettavaksi tunnettu täysivaltainen henkilö, joka on myös kenneltoiminnassa tunnettu rehelliseksi ja vastuuntuntoiseksi.
  • moitteeton toiminta kennelharrastuksessa viimeisen kymmenen vuoden aikana (ei ole saanut Kennelliitolta kurinpitorangaistuksia eikä ole rangaistu eläinsuojelurikoksesta tai -rikkomuksesta).
  • täysi-ikäisyys
  • voimassaoleva, vähintään viiden vuoden yhtäjaksoinen jäsenyys Kennelliitossa
  • vankka koiratietämys sekä käytännön kokemus koirien käsittelystä.
  • rotujärjestön ja kennelpiirin lausunto
  • suoritettu kasvattajan peruskurssi

Hyväksytyt tunnistusmerkitsijät

Kennelliiton hyväksymät tunnistusmerkitsijät löydät hakemalla kennelpiireittäin yhteystiedot-sivuilla.

Tunnistusmerkintään liittyvät ohjeet

Voimassa 1.1.2016 alkaen