Tatuointi

Tatuointi on ihoon tehtävä pysyvä merkki. Koirien tatuoinnissa käytetään erityisiä tatuointipihtejä, jonka piikit rei’ittävät korvan ihon ja väriaine hierotaan pihtien tekemien reikien sisälle. Tatuointi näkyy koiran korvassa, eikä sen lukemiseen tarvita erillistä laitetta.

Minkä ikäisenä ja miten tatuointi tehdään

Tatuointi voidaan suorittaa koirille kuuden viikon iästä lähtien, jos tatuoijana toimii Kennelliiton tunnistusmerkitsijä. Eläinlääkäri voi tarvittaessa tatuoida pennun tätä nuorempana.

Suomessa tatuointipaikka on vasemman korvalehden sisäpuoli sellaisessa keskustan paikassa, missä ei ole verisuonia eikä korvaruston harjanteita. Pennun hermoradat korvassa ovat vielä kehittymättömät. Oikein suoritetussa tatuoinnissa korvalehden ”tunnoton” keskiosa ei aiheuta sellaisia kipureaktioita, että koira tarvitsisi rauhoittaa.

Vain eläinlääkärit voivat tatuoida koiria muualle kuin korvaan, esim. nivuseen tai huulen sisäpuolelle, koska sellaiset toimenpiteet edellyttävät aina koiran rauhoittamista.

Koirien tatuoinnissa käytetään erityisiä tatuointipihtejä. Pihdit asetetaan korvalehdelle ja painetaan sitten kyllin napakasti yhteen, että terät lävistävät korvalehden sisäpuoleisen ihon. Välittömästi sen jälkeen tatuointiväriä hierotaan riittävän kauan ja huolellisesti reikiin. Ylimääräistä väriä ei poisteta, vaan se saa kuivua. Tatuointi on selvästi luettavissa noin kolmen viikon kuluttua.