Sekarotuisen tai rekisteröimättömän koiran ilmoittaminen Kennelliiton tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteriin

Tunnistusmerkitty sekarotuinen tai rekisteröimätön koira voidaan ilmoittaa Kennelliiton tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteriin. Tunnistusmerkinnän avulla voidaan todeta mikä koira on kyseessä ja helpottaa omistajan löytämistä.

Sekarotuisen tai rekisteröimättömän koiran kanssa voi myös osallistua joihinkin virallisiin kilpailuihin ja kokeisiin, kuten agilitykilpailuihin tai tottelevaisuuskokeisiin, jolloin koiran tulee olla tunnistusmerkitty ja sillä tulee olla Kennelliiton myöntämä omistajatodistus.

Koira ilmoitetaan Kennelliiton ylläpitämään tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteriin hakemalla koiralle omistajatodistus. Omistajatodistusta voi hakea sekä sähköisesti että paperilla postitse. Kennelliiton tunnistusmerkintä- ja omistajarekisterissä oleva koira saa ns. FIX-rekisterinumeron. FIX-rekisterissä oleva koira ei siis kuitenkaan ole ns. virallisessa puhdasrotuisten koirien rekisterissä, eikä tällä ole sukutaulua.

Omistajatodistus Omakoira-palvelun kautta

Kennelliiton jäsenten on mahdollista tilata ns. FIX-koiran eli sekarotuisen tai rekisteröimättömän koiran omistajatodistus Omakoira-palvelun kautta.

FIX-koiran omistajatodistus Omakoira-palvelussa:

1. Omistaja aloittaa koiran omistajatodistuksen hakemisen Omakoira-palvelussa ja saa väliaikaisen käsittelynumeron koiralleen.
  2. Koira tunnistusmerkitään ja tunnistusmerkintä voidaan tallentaa Omakoira-palvelussa väliaikaisen käsittelynumeron avulla. Vain Kennelliiton pätevöimä tunnistusmerkitsijä tai eläinlääkäri voi suorittaa tunnistusmerkitsemisen sekä tunnistusmerkintätiedon tallentamisen.
  3. Tunnistusmerkinnän tallentamisen jälkeen omistaja palaa Omakoira-palveluun, jolloin hän voi suorittaa maksun verkkomaksuna.
  4. Maksamisen jälkeen koiralle ilmestyy FIX-numero ja omistaja saa omistajatodistuksen.

Omistajatodistus paperilla postitse

Koiranomistaja voi tulostaa Kennelliiton sivuilta FIX-omistajatodistushakemuksen, johon täytetään omistajan nimi ja yhteystiedot, koiran kutsumanimi, sukupuoli, syntymäaika, väri ja lyhyt ulkonäön kuvaus. Tunnistusmerkitsijä tai eläinlääkäri merkitsee hakemukseen koiran tunnistusmerkintätiedot, jos koiraa ei ole aiemmin merkitty. Jos koira on tunnistusmerkitty jo aiemmin ja sillä on jo eläinlääkärin tai tunnistusmerkitsijän allekirjoittama todistus tunnistusmerkitsemisestä, liitetään anomuksen mukaan kopio siitä. Myös kopio koiran EU-passista kelpaa, kunhan siitä käy ilmi koiran perustiedot, tunnistusmerkintänumero, tunnistusmerkinnän päivämäärä sekä tunnistusmerkinnän tehneen tunnistusmerkitsijän tai eläinlääkärin nimi sekä numero.

Voit täyttää ja tallettaa tämän lomakkeen

Päivitetty 7.1.2016