Miten tarkistan mikä koira on kyseessä ja miten löydän omistajan tai kasvattajan yhteystiedot

Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä voi etsiä koiria tunnistusmerkinnän perusteella. Jalostustietojärjestelmän etusivulla valitaan roturyhmäksi kaikki, jonka jälkeen tunnistusmerkintänumero syötetään hakukenttään. Jos koira on rekisteröity tai jos se on ilmoitettu Kennelliiton ylläpitämään tunnistusmerkintä- ja omistajarekisteriin, saa hakutulokseksi kyseisellä tunnistusmerkinnällä merkityn koiran.

Jos koiran omistaja on antanut luvan yhteystietojensa julkaisemiseen, näkyy koiran tiedoissa myös omistajan nimi ja paikkakunta. Henkilötietolain takia Kennelliitto ei julkaise omistajan yhteystietoja, joten löytäjän kannattaa hankkia yhteystiedot numeropalvelun kautta tai jollakin hakukoneella.

Jos omistaja ei ole antanut lupaa tietojensa julkaisemiseen jalostustietojärjestelmässä, voi koiran löytäjä soittaa Kennelliittoon. Kennelliitosta tarkastetaan onko koiralle merkitty omistajaa. Jos koiralle on merkitty omistaja, ottaa Kennelliitto yhteyttä tähän ja antaa koiran löytäjän yhteystiedot. Osapuolet voivat yhdessä sopia koiran palauttamisesta omistajalle.

Jos koiralle ei ole merkitty omistajaa, voi koiran löytäjä ottaa yhteyttä koiran kasvattajaan. Rekisteröidyn koiran kasvattajan kennelnimi näkyy koiran tiedoissa, joten hakukoneella haettaessa kennelnimellä löytyy lähes aina ainakin kasvattajan nimi ja useimmiten myös yhteystiedot. Jos yhteystietoja ei löydy, voidaan menetellä kuten yllä. Kasvattajalla pitäisi olla tieto siitä, kuka koiran on häneltä ostanut.