Koiran lisä- tai uusintamerkintä

Jos koira on jo tunnistusmerkitty mikrosirulla tai tatuoinnilla, voidaan se silti merkitä myös toisella tavalla. Tällöin toimenpiteen suorittava tunnistusmerkitsijä tai eläinlääkäri merkitsee uuden mikrosirun tai tatuoinnin tiedot vanhan merkinnän viereen rekisteritodistukseen, EU-passiin tai rokotustodistukseen sekä mahdolliseen kilpailukirjaan. Lisäksi tunnistusmerkitsijä tai eläinlääkäri toimittaa Kennelliittoon tiedon uudesta tunnistusmerkinnästä joko sähköisesti Omakoira-palvelun kautta tai allekirjoitetulla paperisella todistuksella.

Joskus koiran mikrosiru lakkaa toimimasta ja koira täytyy mikrosiruttaa uudelleen. Tällöin toimitaan kuten yllä, mutta vaikka siru ei sillä hetkellä toimi, saattaa se alkaa toimimaan uudelleen jossakin vaiheessa. Näin ollen vanhan sirun tietoja ei saa peittää missään dokumentissa, vaan uuden sirun tiedot lisätään vanhan tietojen viereen.

Jos vanha tatuointi muuttuu epäselväksi, voidaan koira tatuoida uudelleen toiseen korvaan. Uuden tatuoinnin tiedot merkitään kuten uuden mikrosirun.