Tuontikoiran rekisteröinti Kennelliittoon

Kuvaaja:
Hannu Huttu

Kun hankit ulkomaiseen rekisteriin merkityn koiran, saat sen tiedot ja tulokset jalostustietojärjestelmään rekisteröimällä koiran Kennelliiton rekisteriin. Samoin koiran mahdollisen karkaamisen ja löytymisen yhteydessä tunnistusmerkintä ja omistajatieto voidaan rekisteröinnin jälkeen varmistaa Kennelliitosta. Jalostuskäyttöön tuodut nartut on rekisteröitävä Suomeen viimeistään pentujen rekisteröiniin yhteydessä, urokset (myös ns. jalostuslainat) viimeistään 12 kk kuluttua ensimmäisten pentujen syntymästä, mikäli urosta halutaan käyttää silloin uudelleen jalostukseen.

Tuontimääräykset?
Koirien maahantuontiin ja vientiin liittyvät määräykset antaa viranomainen − löydät ne EVIRA:n sivuilta.

Rekisteröinti ja tarvittavat asiakirjat

Tuontikoiran rekisteröinnin voi aloittaa Kennelliiton Omakoira-jäsenpalvelussa. Omakoiran käyttö nopeuttaa rekisteröintiä ja mahdollistaa neljän sukupolven mittaisen sukutaulun tallentamisen Kennelliittoon muutoin tallennettavan kolmen sukupolven sijasta (sillä edellytyksellä, että neljä sukupolvea on kirjattu myös koiran alkuperäiseen rekisteritodistukseen). Toimita Omakoirapalvelusta tai tämän sivun alalaidasta tulostettava rekisteröintilomake Kennelliittoon yhdessä ulkomaisen kenneljärjestön antaman alkuperäisen rekisteritodistuksen kanssa.

Tuontikoiran tulee olla tunnistusmerkitty ja mikrosiru- tai tatuointinumeron tulee olla merkitty rekisteritodistukseen tai passiin (jolloin mukaan liitetään kopio passista). Koiran rekisteröintiin liittyvien todistusten hankkiminen on koiran omistajan vastuulla ja tapahtuu hänen kustannuksellaan. Osasta maista vaaditaan tuontikoiran rekisteröintiä varten erillinen vientiä varten annettu polveutumistodistus, esim. Export Pedigree. Pohjoismaista riittää kyseisen maan alkuperäinen rekisteritodistus lukuunottamatta Norjaa, josta vaaditaan myös Norjan Kennelliiton antama omistajatodistus.

Esimerkkejä yleisimmistä tuontimaista ja tarvittavista asiakirjoista
Alankomaat laminoitu pedigree + erillinen export pedigree dokumentti
Amerikan Yhdysvallat registration certificate + erillinen certified pedigree dokumentti
Bulgaria pedigree certificate + erillinen export pedigree dokumentti
Irlanti export pedigree certificate + registration certificate dokumentti
Iso-Britannia certified export pedigree
Itävalta pedigree + erillinen export zertifikat dokumentti
Liettua certified pedigree + erillinen export pedigree dokumentti
Saksa rotujärjestön pedigree + erillinen VDH:n export pedigree dokumentti
Maat, joista riittää export pedigree
Espanja, Italia, Latvia, Portugali, Ranska Serbia, Venäjä (laminoitu), Viro

Alkuperäiseen rekisteritodistukseen merkitään koiran suomalaisen rekisterinumero ja todistus palautetaan omistajalle.

Kennelliitto rekisteröi FCI:n hyväksymiin rekistereihin merkittyjä koiria. FCI:n ulkopuolisesta rekisteristä tuotavan koiran rekisteröintiä on anottava koirakohtaisesti, ellei rodun rotukohtaisissa erityisehdoissa määritellä muuta. Sekarotuisen tuontikoiran voi ilmoittaa Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin.

Luonnontöpöhäntäistä tuontikoiraa rekisteröitäessä vaaditaan töpöhäntäisyyden vahvistavan geenitestin tulos. Tulokseksi hyväksytään Genoscoper Oy:n (voidaan tilata osana MyDogDNA PASS ja MyDogDNA LITE -testipaketteja), Laboklin GmbH & Co. KG:n tai Movet Oy:n tarjoama testitulos tai ulkomainen T-box-mutaatiota koskeva testitulos. Ulkomaisen tuloksen mukana tulee olla eläinlääkärin antama todistus näytteenotosta sekä tunnistusmerkinnän tarkastamisesta näytteenoton yhteydessä.

Rekisteröintimaksu

Tuontikoiran rekisteröinnistä peritään toisen maksuluokan mukainen maksu, ks. hinnasto.

Koiralla on tuloksia ulkomailta

Jos koiralla on ulkomailla saavutettuja terveys- tai muita tuloksia, voidaan hyväksyttävät tulokset tallentaa koiran tietoihin rekisteröinnin yhteydessä. Liitä tällöin kopiot todistuksista ja lausunnoista muiden asiakirjojen mukaan. Kennelliittoon ei tallenneta yksittäisiä ulkomaisia näyttely- tai koetuloksia, ainoastaan valionarvot ja muut tittelit. Terveystutkimusten kohdalla hyväksyttävät lausunnot on määritelty sairauskohtaisissa ohjeissa.

PEVISA-ehdot tai muut rotukohtaiset erityisehdot eivät koske tuontikoiran rekisteröintiä, mutta ne on täytettävä mikäli koiraa käytetään Suomessa jalostukseen.

Tuontikoiran rekisteröintiin liittyvät ohjeet ja lomakkeet

Voimassa 1.1.2016 alkaen. Määräykset koskevat ohjeen voimaan tulon jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita ja rekisteröitäviä tuontikoiria.

Voit täyttää ja tallettaa tämän lomakkeen

Päivitetty 20.4.2016