Sääntöihin tutustuminen helpottaa pentujen rekisteröintiä

Kuvaaja:
Hannu Huttu

Jos harkitset pentujen teettämistä nartullasi, selvitä pentujen rekisteröintiin liittyvät säännöt ja määräykset etukäteen. Tutustu myös Kennelliiton yleiseen jalostusstrategiaan. Kasvattamiseen liittyvää opastusta saat Kennelpiirien järjestämillä Kasvattajan peruskursseilla ja jalostukseen liittyvää neuvontaa tarjoavat myös monet rotuyhdistykset.

Kennelliitto rekisteröi pentueen, mikäli sen kasvattajalla on vakituinen asuinpaikka Suomessa ja pentueen vanhemmat täyttävät rekisteröintiehdot. Koirarekisterien etuliitteet ovat FI ja ER. Lisäksi on rekisteri koirille joita ei voi käyttää jalostukseen, sen etuliite on EJ. Sekarotuisen koiran voi ilmoittaa Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin.

Pentueilmoitus ja kasvattaja

Pentue rekisteröidään kasvattajan tekemän pentueilmoituksen perusteella. Ilmoitus on tehtävä neljän kuukauden sisällä pentujen syntymästä. Koko pentue on ilmoitettava rekisteriin samanaikaisesti. Pentueilmoitukseen sisältyy myös astutustodistus, jonka pentueen isän omistaja vahvistaa allekirjoituksellaan. Kasvattaja on yleensä pentujen emän omistaja, mutta omistaja voi myös luovuttaa kasvatusoikeuden toiselle henkilölle. Pennun omistaja ei voi itse ilmoittaa pentuaan rekisteröitäväksi.

Kasvattajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt. Kasvattajiksi voidaan merkitä enintään kolme henkilöä. Jos pentueen vanhemmille on ilmoitettu useampia omistajia, tarvitaan rekisteröintiin kaikkien omistajien hyväksyntä. Kannattaa varmistaa että sekä nartun, että uroksen omistajatiedot ovat Kennelliiton rekisterissä ajan tasalla jo etukäteen, jotta vaadittavat omistajamuutokset eivät viivytä pentujen rekisteröintiä.

Kasvattaja voi tehdä sähköisen pentuerekisteröinnin Kennelliiton Omakoira-jäsenpalvelun kautta. Sähköisen palvelun käyttö kannattaa, sillä se nopeuttaa rekisteröintiä ja sen avulla on mahdollista pienentää rekisteröintimaksua. Voit myös tulostaa pentueilmoituksen tämän sivun alalaidasta ja toimittaa sen Kennelliittoon postitse.

Rekisteröinnin edellytykset

Molempien vanhempien tulee olla rekisteröityjä. Ulkomailta tuotu emä on rekisteröitävä Kennelliiton rekisteriin viimeistään pentuje rekisteröinnin yhteydessä. Tuontikoiraisät tai ulkomaalaisomistuksessa olevat, Suomeen jalostuslainaan tuodut urokset on rekisteröitävä Kennelliiton rekisteriin viimeistään sen jälkeen, kun uroksen ensimmäisen Suomeen rekisteröidyn pentueen syntymästä on kulunut 12 kk. Ulkomaisen isän on oltava FCI:n tunnustamassa rekisterissä ja kasvattajan tulee lähettää pentueilmoituksen yhteydessä rekisteröintiin tarvittavat asiakirjat.

Molempien vanhempien sekä pentujen tulee olla tunnistusmerkittyjä. Tunnistusmerkintöjä tekevät eläinlääkärit sekä Kennelliiton tunnistusmerkitsijät.

Pentueen isän tulee olla tervekiveksinen. Tieto normaaleista kiveksistä tallentuu urokselle automaattisesti sen saadessa palkinnon virallisesta näyttelystä tai suorittaessa Kennelliiton ulkomuodon jalostustarkastuksen. Pentueilmoituksen mukaan liitetään eläinlääkärin antama kivestodistus, jos urokselle ei ole aiemmin merkitty jalostustietojärjestelmään tietoa normaaleista kiveksistä.

Nartulla saa olla enintään viisi pentuetta. Pentueiden syntymien välisen ajan tulee olla vähintään 10 kuukautta, mutta tätä tiheämpi pennutus sallitaan alle 8-vuotiaalle nartulle yhden kerran ilman poikkeuslupaa. Yli 8-vuotiaan nartun pentujen rekisteröinnin yhteydessä on toimitettava ennen astutusta annettu eläinlääkärintodistus, jonka mukaan narttu on terve ja hyväkuntoinen, eikä pennuttamisesta ole haittaa nartun terveydelle.

Kaikkia rotuja koskevat ehdot, PEVISA-ohjelmat ja muut rotukohtaiset erityisehdot

Kennelliitolla on kaikkien rotujen rekisteröintiä koskevia ehtoja, joiden tarkoituksena on määritellä rajat terveyteen liittyvissä asioissa. Nämä ehdot ovat:

• mikäli pentueen vanhemmilla, tai edes toisella vanhemmista, on tietyissä Kennelliiton virallisissa terveystutkimuksissa asteikon huonoin tulos, voidaan pennut rekisteröidä vain EJ-rekisteriin. Nämä tutkimukset ovat lonkka- ja kyynärnivelkuvaus, polvilumpiotutkimus sekä spondyloosikuvaus
  • liian läheistä sukua keskenään olevien vanhempien jälkeläiset voidaan rekisteröidä vain EJ-rekisteriin (isä/emä yhdistettynä jälkeläiseen tai täyssisarukset yhdistetty keskenään, tällöin pentujen sukusiitosasteen on aina vähintään 25 %)
  • kahta merleväristä koiraa ei saa parittaa keskenään
  • kahta töpöhäntäistä (T-box-mutaation aiheuttama töpöhäntä) ei saa parittaa keskenään

Lisäksi pentujen rekisteröinnin ehtona on yli sata rotukohtaista PEVISA-ohjelmaa ja muita rotukohtaisia erityisehtoja. Kaikki terveystutkimustulokset on oltava annettu ennen astutusta. Tutustu oman rotusi vaatimuksiin.

Luonnontöpöhäntäisenä (T-box -mutaatio) syntyneen pennun  töpöhäntäisyys merkitään rekisteriin alle 10 vrk:n ikäisenä saadun eläinlääkärintodistuksen perusteella tai geenitestituloksen perusteella. Geenitestin voi teettää missä iässä tahansa. Tulokset hyväksytään laboratorioista Genoscoper Oy (tilattavissa osana MyDogDNA PASS ja MyDogDNA LITE -testipaketteja), Laboklin GmbH & Co. KG ja Movet Oy.

Rekisteröintimaksut

Pentujen rekisteröinnistä peritään maksu, johon vaikuttaa Kennelliiton ja rotuyhdistyksen jäsenyys, mahdollinen kennelnimi sekä kasvattajasitoumus. Katso rekisteröintimaksut hinnastosta.

Pentujen rekisteröintiin liittyviä sääntöjä ja lomakkeita

Kennelliiton yleisen jalostusstrategian liitteet

Voit täyttää ja tallettaa tämän lomakkeen

voimassa 1.1.2011 alkaen

Voimassa 1.1.2016 alkaen. Määräykset koskevat ohjeen voimaan tulon jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita ja rekisteröitäviä tuontikoiria.

Voit täyttää ja tallettaa tämän lomakkeen

Voimassa 1.1.2009 alkaen, päivitetty 11.1.2016

PEVISA-ohjelmat ja muut rotukohtaiset, rekisteröintiin liittyvät erityisehdot (mm. siirrot rotujen välillä, risteytykset).
Koskee 1.1.2016 ja sen jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita.