Polveutumistutkimus vahvistaa oikeat vanhemmat

Kuvaaja:
Jukka Pätynen

Yksittäisen koiran tai kokonaisen pentueen polveutuminen voidaan varmistaa polveutumistutkimuksen avulla. Kasvattaja tai omistaja voi teettää tutkimuksen halutessaan varmistaa polveutumisen oikeellisuuden, mutta Kennelliitto voi myös edellyttää sitä silloin, kun narttu on astutettu useammalla uroksella samaan kiimaan tai epäillään, ettei rekisteriin ole ilmoitettu oikeita vanhempia.

Näytteiden ottaminen

Virallisen polveutumisen varmistuksen näytteenottajan tulee olla Kennelliiton hyväksymä. Näytteet otetaan emästä, pennuista ja kaikista isäehdokkaista. Myös pentujen tulee näytteenottohetkellä olla tunnistusmerkittyjä. Laboratoriot määrittelevät, millaisesta näytteestä (veri-, poskisolu- vai karvanäyte) tutkimukset tehdään.

Näytteenottaja toimittaa näytteet ja niiden lähetteet Kennelliiton hyväksymään laboratorioon. Kennelliiton hyväksymiä laboratorioita on kolme: Genoscoper Oy, Laboklin GmbH & Co. KG ja Movet Oy.

Tutkimustulosten saaminen

Laboratorio lähettää tulokset sekä tutkimuksen tilaajalle että suoraan Kennelliittoon. Pentujen rekisteritodistuksiin tulee kirjain P merkiksi polveutumisen varmistuksesta ja tieto näkyy myös jalostustietojärjestelmässä.

Kaksoisastutus edellyttää polveutumisen varmistamista

Kun nartun tarkoituksella tai tahattomasti astuu saman kiiman aikana useampi uros, on pentueelle tehtävä polveutumisen varmistus ennen rekisteröintiä. Mikäli pentueessa on useamman uroksen jälkeläisiä, tehdään jokaisesta pentueesta oma ilmoituksensa. Tällöin vain ennen polveutumistutkimusta täytetty tunnistusmerkintäsivu on pentueille yhteinen. Pentueilmoituksen voi myös aloittaa Omakoirassa toisen uroksen osalta ja skannata liitteeksi toisen uroksen pennut sisältävä pentueilmoitus. Pentueen rekisteröintimaksuun ei tällöin kuitenkaan tule Omakoira-alennusta.

Kaikki puhdasrotuiset pennut on Kennelliiton sääntöjen mukaan rekisteröitävä.

Mikä on DNA-tunniste?

DNA-tunniste on geneettinen profiili, jolla tietty koira voidaan yksilöidä ja tunnistaa DNA:n rakenteessa olevien erojen avulla. Tunniste määritetään kansainvälisen ISAG-standardin mukaisesti. Tunnistetta tarvitaan polveutumisen varmistuksessa, jossa vanhempien ja jälkeläisten DNA-jaksoja verrataan toisiinsa. Kun koiran oma polveutuminen varmistetaan, saa se aina samalla automaattisesti myös DNA-tunnisteen.

DNA-tunniste on pysyvä tieto, joten koirasta tarvitaan vain yksi näyte, minkä jälkeen tunnistetta voidaan käyttää kaikkien sen jälkeläisten polveutumisen varmistamiseen. Tieto DNA-tunnisteesta ei tällä hetkellä näy jalostustietojärjestelmässä koiran tiedoissa.

Polveutumistutkimukseen liittyviä lomakkeita ja ohjeita

Voimassa 1.1.2017 alkaen.

Voimassa 1.1.2016 alkaen. Määräykset koskevat ohjeen voimaan tulon jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita ja rekisteröitäviä tuontikoiria.

Voit täyttää ja tallettaa tämän lomakkeen

Käytetään tilattaessa koiralle DNA-tunniste.

Voit täyttää ja tallettaa tämän lomakkeen

Käytetään tilattessa koiralle tai pentueelle polveutumisen varmistus.