Poikkeuslupaa on anottava hyvissä ajoin

Kuvaaja:
Jukka Pätynen

Kasvattajalla on tietyissä tilanteissa mahdollisuus anoa poikkeuslupaa Koirarekisteriohjeen määräyksistä ja rotukohtaisista erityisehdoista.

Muista poikkeusluvista
Lupa on oltava myönnettynä ennen astutusta
Anomusta ei käsitellä ennen kaikkien liitteiden toimittamista
Osa poikkeusluvista korottaa rekisteröintimaksua, tarkista tilanne Koirarekisteriohjeesta

Poikkeusluvat

Lupaa voi anoa vain Koirarekisteriohjeen määrittelemissä tilanteissa ja astutukseen voi ryhtyä vasta luvan myöntämisen jälkeen.

Poikkeuslupaa voi anoa kun

• haluaa risteyttää rotumuunnoksia tai lähisukuisia rotuja (osalla roduista risteyttäminen ei vaadi poikkeusluvan anomista, voit tarkistaa tilanteen rotukohtaisista erityisehdoista)
  • yhdistelmä ei täytä rotukohtaisen PEVISA-ohjelman vaatimuksia
  • narttu halutaan astuttaa tiheämmin kuin Koirarekisteriohjeessa sallitaan

Kennelliitolle jätettävä anomus

Vapaamuotoisessa kirjallisessa ja allekirjoitetussa anomuksessa pitää ilmetä anojan yhteystiedot, suunnitellun pentueen vanhemmat sekä perustelut sille, miksi lupaa anotaan.

Liitteenä tulee olla rotujärjestön lausunto. Rotujärjestö ilmoittaa lausunnossaan joko puoltavansa anomusta tai mikäli se ei puolla anomusta, pitää kielteinen lausunto perustella. PEVISA-ohjelmiin ja risteytyksiin liittyvissä anomuksissa rotujärjestön tulee huomioida erityisesti se, täyttyvätkö rodun jalostuksen tavoiteohjelman terveyteen liittyvät suositukset.

Jos nartulle haetaan poikkeuslupaa tiheää penikointia varten, pitää anomukseen liittää myös eläinlääkärin todistus siitä, että narttu voidaan kuntonsa puolesta astuttaa seuraavan kiiman yhteydessä.

Asian käsittely rotujärjestössä ja Kennelliitossa voi viedä runsaasti aikaa, joten tee anomus hyvissä ajoin ennen suunniteltua astutusta.

Tiheään pennutukseen liittyviä periaatteellisia linjauksia

• Kennelliitto huomioi asian käsittelyssä nartun aiempien jälkeläisten ja pentueiden lukumäärän.
  • Lupaa ei myönnetä 8 vuotta täyttäneille nartuille.
Lisää poikkeusluvista Koirarekisteriohjeessa

Voimassa 1.1.2016 alkaen. Määräykset koskevat ohjeen voimaan tulon jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita ja rekisteröitäviä tuontikoiria.

PEVISA-ohjelmat ja muut rotukohtaiset, rekisteröintiin liittyvät erityisehdot (mm. siirrot rotujen välillä, risteytykset).
Koskee 1.1.2016 ja sen jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita.

Lupa koskee 1.1.2016 alkaen korkeintaan kahta pentuetta/uros.