Suojatut kennelnimet

Kuvaaja:
Hannu Huttu

Kennelliiton hallitus voi rotujärjestön esityksestä suojella rodun historiassa merkittävän kennelnimen pysyvästi, eikä kennelnimeä tämän jälkeen vapauteta käyttöön. Kennelnimi voidaan suojata historiallisena kennelnimenä vasta kun kasvatustyö ko. kennelnimellä on päättynyt.

Kennelnimisäännön mukaan myönnetty kennelnimi on voimassa kennelnimen haltijan eliniän. Kennelliitto voi kuitenkin poistaa kennelnimen sen haltijan/haltijoiden kirjallisesta pyynnöstä. Kun kennelnimen poistamisesta tai kennelnimen haltijan/haltijoiden kuolemasta on kulunut kaksikymmentä vuotta, siitä ilmoitetaan FCI:lle ja kennelnimi vapautuu uudelleen haettavaksi. Poikkeuksena tähän ovat siis suojatut kennelnimet.

Suojatut kennelnimet

Suojan, Saimi Kärkkäinen, suojattu 7.2.2008 saksanpaimenkoirien ja schipperkejen kasvatustyön perusteella.

Leavenworth, Anja Puumala, suojattu 4.2.2010 cockerspanieleiden kasvatustyön perusteella.

of Leijliden, Doris Leijonqvist, suojattu 26.8.2010 pinsereiden ja snautsereiden kasvatustyön perusteella.

Karhukumpu, Virpi Paajala, suojattu 13.6.2013 newfoundlandinkoirien kasvatustyön perusteella.

Bag-Pipe, Anja Hirki, suojattu 5.2.2015 skotlanninterriereiden kasvatustyön perusteella.

Kaikkien yllä olevilla kennelnimillä kasvatettujen rotujen ja pentueiden tiedot löytyvät Jalostustietojärjestelmästä.