Joulun ja uuden vuoden pyhät tuovat monelle lisää aikaa koiran kanssa. Koira nauttii mukavasta yhdessäolosta perheensä kanssa, mutta ei osaa kaivata lahjoja tai joulun herkkuja. Omistajan tehtävänä on taata koiralle turvallinen joulu ja uusi vuosi.

Kynttilät ja joulukuusi kannattaa sijoittaa niin, että koira ei pääse touhutessaan kaatamaan niitä. Myös joulukukat on hyvä pitää koiran ulottumattomissa, sillä osa niistä on koiralle myrkyllisiä.

Jouluruokia vain ihmisille

Monet ihmisten jouluherkuista voivat aiheuttaa hengenvaaran koiralle. Koiran ruokakuppiin eivät kuulu esimerkiksi suklaa, rusinat ja kinkku.

Suklaa sisältää metyyliksantiineja, joille koirat ovat erityisen herkkiä. Ne voivat aiheuttaa koiralle lievimmillään ripulia, oksentelua, väsymystä, lisääntynyttä janoa ja virtsaamista. Pahimmillaan suklaa voi aiheuttaa vakavan myrkytyksen. Mitä tummempaa suklaa on, sitä vaarallisempaa se on koiralle.

Kinkusta jääneitä luita ei myöskään pidä antaa koiralle. Luut voivat tukkia koiran suoliston tai terävät luunsirut puhkaista suolen.

Taikinat, ksylitoli, pähkinät ja makeiset on nekin pidettävä pois koiran ulottuvilta.

Ulkoiluta koira ennen raketteja

Koira tulee huomioida myös uutenavuotena. Ilotulitusrakettien pauke ja välähdykset voivat olla pelottavia koiralle. Koira kannattaa ulkoiluttaa uudenvuodenaattona ennen ilotulituksen alkamista, jotta ulos ei tarvitse mennä pahimman paukkeen aikaan.

Pelkäävää koiraa voi yrittää rauhoittaa laittamalla verhot ikkunoiden eteen ja pitämällä radiota tai televisiota päällä. Koiran huomion voi yrittää suunnata muualle myös yhteisellä, kiinnostavalla tekemisellä.

Omalla rauhallisella käyttäytymisellä voi viestiä myös koiralle, ettei ilotulitteista pidä hätääntyä.

Joulun ja uuden vuoden pitkät pyhät voivat aiheuttaa muutoksia eläinlääkäriasemien aukioloaikoihin. Päivystävien eläinlääkäreiden yhteystiedot on hyvä tarkistaa ennen pyhiä.

Suomen Kennelliitto toivottaa kaikille koiraharrastajille ja yhteistyökumppaneille hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta.

Lisätietoja:
Suomen Kennelliitto