Suomen Rottweileryhdistyksen edustusjoukkue voitti maailmanmestaruuden rodun IPO- eli suojelun MM-kilpailuissa viime viikonloppuna Sveitsissä. Suomalaismenestystä täydensi virtolaisen Mari Kolkkalan yksilömestaruus.

Suomen menestyksellisessä joukkueessa kisasivat Mari Kolkkala & Boxlee Hangman, Tiina Saaranluoma & Manouman Mammuttimanfred, Kirsi Suomi & Finnmaiden’s Il Duce, Kati Artiola & Heizelwood Fax sekä Jarmo Järvinen & Fold Face’s Getaway. Joukkueenjohtajina toimivat pitkän linjan palveluskoiraharrastajat Susanna ja Juha Korri.

Suomi voitti joukkuemaailmanmestaruuden nyt jo toisena vuonna peräkkäin. Mari Kolkkalan yksilömestaruus on kautta aikojen ensimmäinen suomalaisen rottweiler-koirakon saavuttama maailmanmestaruus.

Viimeviikonloppuisten mestaruuksien myötä Suomi vahvistaa asemaansa palveluskoirakouluttamisen kärkimaana. Tänä vuonna Suomeen on saatu myös belgianpaimenkoirien IPO-maailmanmestaruus.

– Suomalainen koirankoulutus on korkealla tasolla koko maailman mittapuulla mitattuna. Meillä on sitoutuneita ja taitavia kouluttajia, jotka tekevät hyvää työtä palveluskoiraharrastuksen hyväksi. Olen todella iloinen ja ylpeä siitä, että suomalaiset rottweilerit ovat jälleen menestyneet maailmalla, sanoo Suomen Rottweileryhdistyksen puheenjohtaja Jouni Nummela.

IPO on palveluskoirien suojelukoe, joka mittaa koiran soveltuvuutta palveluskoiraksi. Suojelukoe koostuu kolmesta osa-alueesta: jäljestämisestä, tottelevaisuudesta ja suojelusta. Koe edellyttää koiralta hyvän fyysisen terveyden ja kestävyyden lisäksi erinomaista taistelutahtoa, puolustushalua ja hyvää hermorakennetta. Kokonaisuutena laji antaa hyvän kuvan koiran ominaisuuksista ja koulutettavuudesta.

Rottweilereiden MM-kisoihin osallistui 46 koirakkoa 14 maasta.