Suomen ensimmäiset viralliset rally-tokon SM-kilpailut järjestettiin sunnuntaina 7.9.2014 aurinkoisessa Hangossa. Kisajärjestelyistä vastasi Hangon Kennelkerho. Kilpailun ylituomarina toimi Anna Klingenberg.

Kisapäivä aloitettiin mestariluokan koirakoiden suorituksilla. Sen jälkeen vuorossa olivat alokasluokka sekä avoin- ja voittajaluokka. Iltapäivän päätteeksi käytiin vielä suomenmestaruuskilpailun yksilökisan finaali. Koko kilpailuun osallistui 94 koiraa 49:stä eri rodusta, mikä kertoo vakuuttavasti lajin sopivuudesta kaikille roduille.

SM-yksilökilpailun voitti energisillä, mutta tasaisilla suorituksillaan Tiia Hämäläinen ja cavalier kingcharlesspanieli Enissey Iris Sapphire. SM-hopean saavutti Krista Karhu ja berninpaimenkoira Brookbend Caperberry, ja SM-pronssin sai Kirsi Petäjä ja bordercollie Starsky On The Sky.

SM-yksilökilpailun tulokset:
1. Cavalier kingcharlesinspanieli Enissey Iris Sapphire ja Tiia Hämäläinen
2. Berninpaimenkoira Brookbend Caperberry ja Krista Karhu
3. Bordercollie Starsky On The Sky ja Kirsi Petäjä
4. Hovawart Yesteryear´s Eden Warm Wind ja Piritta Simonen
5. Australiankelpie Royal Coctail Jubileum Shot ja Taina Määttänen
6. Kromfohrländer Fannimer Alvaro ja Virpi Mustiala
7. Bordercollie Eyewitness CSI ja Paula Speer
8. Kultainennoutaja Nightdreem American Express ja Maria Riski
9. Espanjanvesikoira Wild Tail´s Esteban ja Katariina Nurmikolu
10. Australianpaimenkoira Wolffhouse-Caratia Ice Crystal ja Maria Rostua
11. Partacollie Kinsfolk Dear Darcy ja Päivi Nummi
12. Espanjanvesikoira Aquatic Apollo ja Raili Sonninen-Korhonen
13. Sileäkarvainen collie Secret Affair’s Unchain My Heart ja Terhi Salonen
14. Kääpiövillakoira Backseat Drivers Touch Topaz ja Päivi Mantila
15. Lyhytkarvainen mäyräkoira Freunds König ja Iiris Harju

Joukkuekilpailun voitto meni Suomen Sveitsinpaimenkoirille, kakkossija Tampereen Seudun Koirakerholle ja kolmanneksi tuli Espoon Koirakerho.

Rally-toko on 2000-luvun alkupuolella Yhdysvalloissa kehitetty laji, joka yhdistää elementtejä tokosta, agilitystä ja koiratanssista. Rally-tokossa tärkeintä on ohjaajan ja koiran iloinen yhteistyö, ei niinkään seuraamisen pilkuntarkka paikka tai asennon millintarkka suoruus. Koiraa saa ohjata sekä suullisin käskyin että käsimerkein ja kannustaa koko suorituksen ajan. Rally-tokossa suoritetaan erilaisia liikkeitä kuten istumista, seisomista, maahan menoa, seuraamista eri tempoilla ja erilaisin käännöksin, tehtäväkylttien määräämässä järjestyksessä, tuomarin suunnittelemalla radalla.

Suomessa rally-toko hyväksyttiin Kennelliiton alaiseksi lajiksi 1.5.2014.

Lisätietoja rally-tokosta:

www.rally-toko.fi