Maailman Voittaja -näyttelyn toimikunnan puheenjohtaja Kari Järvisen muotokuva paljastettiin juhlaillallisella Messukeskuksessa lauantaina. Muotokuvan on maalannut taidemaalari Riikka Lenkkeri.

Kari Järvinen on toiminut Kennelliiton valtuuston puheenjohtajana vuosina 2001–2004 ja on valtuuston historian pitkäaikaisin jäsen.

Hän on toiminut myös useassa kotimaisessa rotujärjestössä sekä Pohjoismaiden Kennelunionin ja Kansainvälisen koiranjalostusliiton FCI:n luottamustehtävissä ja hallituksessa. FCI:ssä Järvinen on toiminut yhtäjaksoisesti jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan.

Muotokuvan lähtökohtana oli kuvata Järvisen lisäksi hänelle tärkeitä koiria.

– Kari on taiteen keräilijä, joten suunnitteluvaiheessa syntyi ajatus sijoittaa koiria muotokuvaan taideteoksina. Kaikki muotokuvassa näkyvät koirat siis viittaavat jollakin tapaa Karin elämän koiriin, Riikka Lenkkeri sanoo.

Usean vuosikymmenen ajan koiranäyttelyissä tuomarina toiminut Järvinen piti huolta siitä, että rotujen ominaispiirteet pääsevät oikeuksiinsa maalauksessa.

– Muotokuvan työstämisen aikana Kari istui takanani ja tarkisti, että koirien selkien kaari ja takajalkojen asento menevät varmasti oikein, Lenkkeri kertoo.

Muotokuvassa Järvisen taakse on sijoitettu kuvitteellinen, 1600-luvun maalaustaiteeseen viittaava taulu, johon on maalattu kolme koiraa. Vasemmalla oleva perhoskoira viittaa vuoden 1998 Maailman Voittaja -näyttelyyn, joka pidettiin Helsingissä. Järvinen toimi näyttelyn tuomarina, ja valitsi Best in Show -voittajaksi Loteki Super Natural Being -nimisen papillonin. Taulussa kuvattu chihuahua on Järvisen nykyinen koira Misty Meadow’s Empress Elizabeth (”Sissi”), pienempi chihuahua on mielikuva Sissin kuuden päivän ikäisenä menehtyneestä pennusta.

Maalauksen etualalle pöydän päälle on sijoitettu neljä koira-aiheista patsasta, joiden esikuvat löytyvät Järvisen kokoelmista. Pronssinen patsas on Suomen Kennelliiton pystykorvapatsas no. 47. Beaglepatsas on koira nimeltä Pinewood Chestnut, muistutus Järvisen uran alkuvaiheilta.

– Beagle on ensimmäinen rotu, jota olen koskaan kasvattanut. Rodun kautta oikeastaan ajauduin koiramaailmaan, Järvinen kertoo.

Kultainen bokseripatsas kuvastaa Järvisen toista ”omaa rotua”. Lisäksi patsas viittaa Järvisen omistamaan Wedge Hollows Sam’s Son -nimiseen bokseriin, joka voitti vuonna 1972 Ruotsissa vuoden koira (”Guldhunden”) -tittelin. Musta skotlanninterrieri puolestaan muistuttaa Järvisen edesmenneen vaimon Raija Järvisen kasvattamasta Raijaj Yves Saint Laurent -koirasta, joka oli yksi kaikkien aikojen voitokkaimpia skotteja.

– Maalaus on taidehistoriallisista viittauksista huolimatta nykyaikainen muotokuva, josta välittyy Karin persoona sekä rakkaus koiriin, Riikka Lenkkeri luonnehtii.

– Alusta asti oli selvää, että maalauksessa ei pönötetä – 2000-luvun muotokuvan täytyy olla helposti lähestyttävissä.