Vuonna 2009 perustetun Koirien terveystutkimusrahaston ensimmäiset apurahat jaettiin 7.12. Kennelliiton Koira2014-tapahtumassa. Apurahat annettiin kolmelle tutkimusryhmälle ja kahdelle jatko-opiskelijalle. Apurahan saivat dosentti ELT Minna Rajamäen, professori Hannes Lohen ja ELT Merja Rantalan tutkimusryhmät. Lisäksi apuraha jaettiin ELL Marja Kaukosen ja FM Anna Boströmin väitöskirjatutkimuksiin.

Minna Rajamäen tutkimusryhmän tarkoituksena on selvittää, esiintyykö lyhytkuonoisilla koirilla ja uusiutuvista keuhkokuumeista kärsivillä irlanninsusikoirilla mikroaspiraatiota eli huomaamatonta mahan happaman sisällön kulkeutumista hengitysteihin. Hannes Lohen ryhmä selvittää aineenvaihdunnan yhteyttä koirien ahdistushäiriöön ja Merja Rantalan ryhmä eri hoitomuotojen tehoa koiran kroonisen ja toistuvan ulkokorvantulehduksen hoidossa.

Marja Kaukosen väitöskirjatutkimuksen aiheena on perinnöllisen verkkokalvon rappeuman geneettinen tausta. Anna Boström tutkii rinta- ja lannerangan lihasten toimintaa mäyräkoirilla ja borderterriereillä sekä välilevytyrän vaikutusta lihasten rakenteeseen mäyräkoirilla.

Koirien terveystutkimusrahaston tavoite on Kennelliiton ja Helsingin yliopiston eläinlääketieteellisen tiedekunnan yhteistyönä kerätä varoja koirien terveystutkimuksen tukemiseksi. Rahaston tarkoituksena on edistää Helsingin yliopistossa tehtävää koirien terveystutkimusta, erityisesti kliinistä potilas- ja geenitutkimusta. Kun rahasto perustettiin, toiveena oli, että Kennelliiton 125-vuotisjuhlavuonna voitaisiin jakaa ensimmäiset apurahat. Toive toteutui.

Kävijätavoite täyttyi

Koira2014-tapahtumassa kävi viikonlopun aikana noin 29 000 henkilöä.

– Pääsimme tavoitteeseen. On erittäin ilahduttavaa, että itsenäisyyspäivästä huolimatta koirista kiinnostunutta väkeä riitti myös Koira2014-tapahtumaan, Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen sanoo.

Palkitsemisia Koira2014-tapahtumassa

Sankarikoirat palkittiin sunnuntaina Koira2014-tapahtumassa. Kennelliitto myönsi tänä vuonna sankarikoiran arvon 18 koiralle. Koirat ovat esimerkiksi löytäneet maastoon eksyneitä tai ilmaisseet sairauskohtauksia tai tulipaloja.

Lisäksi 40 kasvattajaa palkittiin sunnuntaina Vuolasvirta-palkinnolla. Kennelliitto myöntää palkinnon korkeimpana huomionosoituksena ansioituneille kasvattajille.

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö on Suomen itsenäisyyspäivänä myöntänyt Leena Harjapäälle Suomen valkoisen ruusun ritarikunnan I luokan mitalin kultaristein Helsingin Seudun Kennelpiirin hallituksen esityksestä. Harjapää sai mitalin Koira2014-tapahtumassa sunnuntaina.

Leena Harjapää on toiminut vuodesta 1965 alkaen aktiivisesti suomalaisessa kenneltoiminnassa ja vuodesta 1978 lähtien kennelpiirin sihteerinä.

Lisätietoja:
Suomen Kennelliitto, tiedottaja Päivi Mäntylä, 050 366 4809, paivi.mantyla@kennelliitto.fi
Suomen Kennelliitto, verkkotiedottaja Kati Vesalainen, 044 752 4815, kati.vesalainen@kennelliitto.fi

Katso kuvia tapahtumasta Facebookista.