Avustajakoira on fyysisesti vammaisen tai toimintarajoitteisen ihmisen päivittäinen apu, joka tukee käyttäjänsä sekä fyysistä että psyko-sosiaalista hyvinvointia. Koirista on kuitenkin huutava pula ja avustajakoiria jonotetaan jopa vuosia, sillä niiden rahoitus perustuu edelleen Raha-automaattiyhdistyksen ja yksityisten lahjoittajien tukeen.

- Invalidiliitolla on avustajakoiraa hakevien jonossa moninkertainen määrä ihmisiä siihen verrattuna, montako koiraa pystytään vuosittain kouluttamaan. Me saamme vuodessa noin viisi valmista koiraa, sillä enempään eivät RAY:ltä ja muilta tukijoilta saadut rahat riitä. Tilanne on todella harmillinen, sillä fyysisesti vammaiset ihmiset hyötyvät avustajakoirasta todella paljon, toteaa avustajakoira-asiantuntija Pauli Ritola Invalidiliitosta.

Avustajakoirat on rinnastettu opaskoiriin sosiaali- ja terveysministeriön lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineasetuksen muistiossa. Juridisesti sitovaa asiakirjaa kuitenkin tulkitaan sairaanhoitopiireissä toisin. Vaikka avustajakoira tulisi rinnastaa täysin näkövammaisen opaskoiraan, sairaanhoitopiirien toimintakäytännöt eivät ole ajan tasalla tässä suhteessa, eikä julkista rahoitusta koiran hankintaan myönnetä.

- Toivoa paremmasta kuitenkin on, sillä Kataisen hallitusohjelmaan oli kirjattu toimenpide selvittää avustajakoirien asema apuvälineenä. Tällä hetkellä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tekee selvitystä avustajakoirista, Ritola lisää.

Apuvälineasetuksen perusteella on täysin mahdollista myöntää tälläkin hetkellä avustajakoira julkisrahoitteisesti lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineenä yksilöllisen tarvearvioinnin perusteella. Kyse on pikemminkin asenteista ja tahtotilasta.

www.invalidiliitto.fi/avustajakoirat

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)

Helmikuu Rikosseuraamuslaitos

Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)

Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)

Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)

Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)

Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä

Elokuu Avustajakoirat